Avaleht Turundus “Olen väikeettevõtja, kel reklaami eelarved on minimaalsed. Milline on kõige odavam, parem...

“Olen väikeettevõtja, kel reklaami eelarved on minimaalsed. Milline on kõige odavam, parem ja efektiivsem reklaamikanal?”

Sarnased küsimused on turundaja igapäevaelu osa, kus küsija jätab vahele mitmed eelnevad olulised küsimused ja vastused – mida on soov reklaamida, millised on toote/teenuse eristuvad omadused, kes on sihtgrupp, milline on väärtuspakkumine, tasuvusmudel jne – ning asub kohe arutlema reklaamikanalite valiku ja maksumuse üle.

Teeme ka seekord niimoodi, et jätame mitmetele olulistele küsimustele vastamata ja küsime, milline on kõige ratsionaalsem ja efektiivsem reklaamikanal olenemata tootest ning lähtume eelkõige sellest, kui suur on rahaline väljaminek.

Tuletame meelde, et räägime väikeettevõtjast, kes ei saa alati endale põhjendada, et kulutused reklaamile on investeering, mida peab tegema. Reklaamile panustatavad rahasummad on tihtilugu väiksed.

Millistest reklaamkanalitest me üleüldse rääkida saame?

  • raadio
  • ajaleht
  • ajakirjad
  • reklaam sotsiaalmeedias – Facebook, Instagram
  • reklaam Googles (märksõnapõhine reklaam)
  • bänner reklaam suuremates uudiste portaalides

Muidugi on ka teisi reklaami võimalusi nagu telefonimüük, telereklaam, üritusturundus, e-maili turundus (eelkõige oma kliendibaasile). Muidugi on ka avalikud esinemised, aga need on pisut teistsuguse iseloomuga ja nõuavad lisaks suurematele väljaminekutele ka spetsiifilist ettevalmistust, eelkõige kliendilt endalt.

1. Raadioreklaam

Raadio võlu seisneb selles, et see jõuab kümnete tuhandete inimesteni samal ajahetkel. Nagu üks paljudest raadiojaamadest ütleb: „Garanteerime teile, et juba paari esitusega jõuate kümnete tuhandete kuulajateni, paarikümne esituse toel aga enamiku valitud raadiojaama kuulajateni ning kaugelt enam kui korra.“

Raadioreklaam hakkab toimima siis, kui lasta eetrisse minimaalselt 1 nädala, ideaalis 2 nädala jooksul 1-3x tunnis reklaamiklippi. Samal hetkel võivad teie reklaami kuulda kümned tuhanded inimesed, kes on eri vanuses, erinevate harjumustega ning me ei tea, kas ja kui palju see neid mõjutab meile vajalikus suunas.

Palju see maksab?

  • Reklaamklipi teksti kokku kirjutamine, kas kirjutate ise või ostate teksti kirjutamise sisse, 100-200 €;
  • Reklaamklipi tootmine st sisse lugemine, ca 100-150 €;
  • Oletame, et teete 20 sek reklaamklipi, mis on eetris 3x tunnis, 12x päevas ja nii 1 nädala jooksul – kokku 84x on teie 20 sek klipp eetris. Siin on SkyMedia (Sky Pluss, Retro FM, Rock FM jne) reklaami hinnakiri, kus reklaamklipi hinnad sõltuvalt sellest, millises raadiojaamas on reklaam eetris ning kas klipp on eetris öösel, hommikul, päeval, õhtul. Hind on vahemikus 6-59 €. Kui võtame ka arvesse mõõduka allahindluse võiks klipi keskmine hind olla 20 €/kord. St kokku 1680 €.
  • Kokku saame nädalase raadioreklaami kuluks ca 2000 eur (millele lisandub käibemaks).

2. Printreklaam ajalehes

Ajalehe võlu ja valu on see, et me loeme seda vaid 1x. Ajalehe väljaanded näevad vaeva, et määratleda oma püsitellijate profiile (vanus, elukoht, sissetulek, sissetuleku suurus), kuid samas on suhteliselt palju määratlematust ning juhuslikkust tegeliku lehe lugeja profiilis. Võtame näiteks ajalehe Postimees, mille igapäevane tiraaž on ca 35 000–40 000 tk ja mida loeb 150 000–160 000 inimest päevas. Kui palju maksab poole lehekülje suurune (A4 suurune) reklaam Postimehes koos ettevalmistava tööga kui soovime reklaami osta 3 päeval 1 nädala jooksul? Statistikale tuginedes võime jõua kümnete tuhandete tellijateni ja sadade tuhandete lugejateni üle Eesti.

Palju see maksab?

  • A4 reklaami kujundamine, 150-250 €
  • Oletame, et ostate 1 nädala jooksul 3 reklaampinda (1/2 pind, st suurus A4) ajalehe siselehtedele (näit, lk 5, 7). Ühe reklaampinna hind võiks hinnaguliselt olla 700-1000 eur võttes arvesse ka mõningaid soodustusi. Ajalehe Postimehe ametlik hinnakiri on siin.
  • Nädala kulu kokku ca 2700–3200 € (millele lisandub käibemaks).

3. Printreklaam ajakirjas

Ajakirjad on suunatud konkreetsele sihtgrupile – noored naised, pered, koduperenaised, mehed jne. Ajakirjade tiraažid on palju väiksemad kui ajalehtede omad, samas ajakirjad püsivad nii poelettidel kui kodudes laua peal palju pikemat aega. Ajakiri ilmub 1x kuus.
Ajakirja Anne & Stiil, kes väljendab oma lugejat nii „Anne & Stiili lugeja on valdavalt 20-39-aastane kõrgharidusega naine, kelle hulgas on palju tippspetsialiste ning kontoritöötajaid. Lugejaile on iseloomulik kõrgem sissetulek ning hobideks on looduses liikumine, Eestis reisimine, enesearendamine ja sisekujundus.“ Eesti Ajalehtede Liidu kodulehe statistika põhjal on ajakirja tiraaž ca 11 000, lugejaskond on ajakirja enda sõnul ca 160 000, aga selles võib pisut kahelda.

Kui palju maksab üks täisleht A4 ajakirja siselehtedel?

  • A4 reklaami kujundamine 150–250 €.
  • 1x ajakirjas, kui hinnakirja Anna & Stiil A4 pinna järgne hind 1900 €, siis võiks eeldada, et selle pinna saame soodustusega osta ca 800-1000 € eest
  • Kulu kokku ca 1000–1300 € (summale lisandub käibemaks)

4. Reklaam sotsiaalmeedias – Facebook, Instagram

Kui kolme eelneva reklaamikanali (raadio, ajaleht, ajakiri) puhul eeltöö konkreetse kanalis reklaami näitamiseks on minimaalsed – klipi koostamine või reklaampinna kujundamine (nb! tegelikult tuleb oma kodulehega siiski vaeva näha) – siis sotsiaalmeedias reklaami ostmise eelduseks on sisutihe, argumenteeritud ja järjepideva sotsiaalmeedia konto olemasolu. Eeldades, et teil on konto olemas, siis reklaamkampaania eelduseks tuleks enne reklaamkampaania algatamist lasta spetsialistidel konto korrastada (teabe täiendamine, page story loomine, teemaviidete ehk hashtagide kasutuselevõtt jne.) ning strateegiliste põhimõtete kokku leppimine (kellele sõnumid suunatud, mis eesmärgil konto vajalik, teksti stiil, pildi stiil, avaldamissagedus jne).

Aga eeldades, et kõik eelnev eeltöö on tehtud, siis reklaam sotsiaalmeedias võib maksta mõnest eurost tuhandete eurodeni. Selle kõige juures on kõige parem see, et te saate ise määrata inimeste grupid, kellele ja kui palju tahate reklaame näidata. Te saate määrata reklaami eelarve päeva, nädala või kuu lõikes. Sotsiaalmeedias on teil võimalik tähelepanu võita juba mõnekümne euro eest.

Kui palju maksab reklaam sotsiaalmeedias?

  • Reklaamile eelnev konto korrastamine, ligikaudu 300 €/ühekordne töö (nb! see tasub tellida igal juhul, kas teil on plaan reklaami näidata või mitte)
  • Reklaamtekstide kirjutamine, reklaamide kujundamine, konto seadistamine reklaamide jaoks 250-400 €
  • Reklaam – reklaami müüakse kliki ja näitamiste/vaatamiste põhiselt, st. kui palju inimesi teie reklaamile klikib või kui paljud teie reklaami näevad – kui te olete määratlenud oma sihtgrupi (vanus, elukoht, harrastused, tööpositsioon jne.) ja eeldame, et sihtgrupi suurus on 10 000 inimest, siis võite oma reklaami nähtavaks teha paarisaja euroga.

Kokku 500-600€. 250–400€ reklaamide ettevalmistus, 250 € reklaamikulu (summale lisandub käibemaks).

5. Reklaam Googles (märksõnapõhine reklaam)

Oleme kõik kuulnud lauset „kui sind ei leia Google avalehe otsingust, siis ei ole sind olemas“. Kõigi Google võimalusi kasutavate ettevõtete eesmärk on olla avalehel ja võimalikult kõrgel võrreldes teiste sarnaste ettevõtetega. Ideaalis on iga ettevõte koduleht nii tehniliselt, kui ka sisult selline, et Google arvates väärib ta avalehel olemist ilma täiendava reklaami ostmiseta. Enamus juhtudel see kahjuks nii ei ole, ning Google küsib selle eest raha, et teie ettevõte oleks nende otsingumootoris nähtav. Justkui pilet, mille ostame selleks, et järjekorras teistest ette poole saada – samas ei tea me alati, kui kallis see pilet tegelikult on. Igal sõnal on hind ning mida konkurentsitihedam sõna on, seda kõrgemaks võib hind tõusta. See on online oksjon, kus teie määratud sõna hinna võib keegi teine üle osta ning seetõttu Googles parema nähtavuse saada.

Google reklaami suureks eeliseks on see, et me saame end reklaamida just nende sõnadega, nende lausetega ja nendele inimestele, keda me oleme ise määratlenud. Sihitud reklaam kõige paremas mõttes.

Selleks, et paremini mõista, millised on kõige efektiivsemad sõnad ja tõhusamad reklaamlaused, tuleb eelnevalt pisut vaeva näha. Võimalus on Google tööriistadega õiged lahendused välja selgitada tuleneval sellest mida, kellele, mida ja millalte tahate reklaamida.

Kui palju maksab reklaam Googles?

  • Reklaamsõnade välja valimine, reklaamide kirjutamine – ühekordne tegevus, hinnad varieeruvad vastavalt töömahule 50-200 €
  • Konto seadistamine – ühekordne tegevus, vastavalt töömahule 50-200 €
  • Reklaami tasu Googlele – Google müüb ühe sõna hinda ja hind kujuneb selle järgi, mitu korda inimesed antud sõnale klikivad ning kui palju Google arvates see sõna väärt võiks olla. Tavapäraselt on sõnade hinnad mõnekümnest sendist paari euroni. Kui tahate enda lehele 100 uut külastust (potentsiaalset klienti), siis võiks hinnanguline kuu eelarve olla 20-200 eur. Tavapäraselt määratakse päeva või kuu limiit, näiteks 3-5 € päevas või 150-200 €.

Kokkuvõttes, kui ühekordsed tegevused on tehtud, siis valitud sihtgrupile reklaami näitamisel saab häid tulemusi juba 300-400 € eest kuus.

6. Bännerreklaamid suuremates uudiste portaalides

Me külastame erinevaid kodulehti, mõned neist on suuremad, mida külastatakse päevas 50 000–100 000 korda. Sellised lehed on delfi.ee, postimees.ee, neti.ee jne. Tänu suurele külastajate arvule, on neil võimalus pakkuda oma keskkonda reklaami ostmise võimalust. Reklaami on võimalik osta eraldi mobiiltelefoni abil portaali vaatajale või arvuti kaudu portaali vaatajale.

Delfi ja Postimehe portaalidele heidetakse ette, et oma suurusega lämmatavad nad reklaamsõnumi näitamise efektiivsuse – reklaam ei ole lihtsalt nähtav. Täna on portaalid suutnud reklaame paremini sihtima hakata, st kõigile kõiki reklaame ei näidata, aga vana kuvand ei kipu kaduma.

Portaalid müüvad bännereid näitamise põhiselt, 1000 näitamise hind on sõltuvalt bänneri suurusest, bänneri asukohast ning bänneri näitamise tihedusest. Hinnakirja järgselt küsitakse 1000 näitamise eest (mitte kliki nagu Google puhul) vahemikus 5-40 €. Postimees.ee bännerite näitamise hinnakiri siin.

Jättes lahtiseks bänneri asukoha ja suuruse ja võttes aluseks vaid bänneri näitamise arvu, siis Postimees.ee näitel saame järgmise tulemuse: teades, et minimaalne bänneri näitamise arv on 200 000 korda ning oletades, et 1000 näitamise hind on 5€, siis on minimaalne kulu 1000€. 200 000 näitamist võib ära näidata kas mõne päevaga või pikemalt – igal juhul ei ole tegemist kõige nähtavama bänneri kampaaniaga, mida oletusliku versioonina kirjeldasime.

Kui palju maksab kokku reklaam portaalides:

  • Bänneri kujundamine 100-150 € (võimalusel teha mitu erineva disainiga bännerit)
  • Hinnanguline kulu bännerite näitamisele 1000 €
  • Nädalane kulu kokku 1100–1150 € (lisandub käibemaks).

Kokkuvõte

Sotsiaalmeedia platvormid (Facebook, Instagram) ja Google otsingukeskkond annavad parima võimaluse sihtida ja mõõta reklaamile panustatud aega ja raha. Iga ettevõtja peab analüüsima ja mõistma, kuidas kliendid näevad teda Googles, või kui lihtne on on jõuda ettevõtte kodulehele. Sotsiaalmeedia kontod ja Google võimaldavad kliki põhiseid reklaame – te saate mõõta, analüüsida, parandada, hinnata reklaamide efektiivsust iga päev ja igal ajahetkel ning vajaduse korral kõike otsast alustada – mõõta, analüüsida, parandada. Seejuures on võimalik kulutused reklaamile viia mõistlikult madalaks.

Kaasates spetsialisti, on teil võimalik korrastada ettevõtte koduleht ja piisavalt väikeste vahenditega teha end Googles nähtavaks.
___

Andre Poopuu, RK Media.

RK Media OÜ on personaalset turundus ja turundusjuhtimise teenuseid pakkuv ettevõte.
https://www.rkmedia.ee